-->

lördag 27 september 2014

part 1 - VENICE BEACH





 

venice beach kl. 06.30.
ja, men vi börjar väl från början då. det känns väl ändå mest rimligt.
vårt första stopp i Los Angeles blev, efter den långa flygningen och lite klabb med att få ut hyrbilen, venice beach! hade hört både gott och ont om den platsen innan jag åkte och jag kan väl säga att både det goda och onda uppfylldes. men absolut främst det goda! stranden är helt magisk, den går inte att beskriva och än mindre fånga på bild. lugnet och ljuset på morgonen går knappt att ta in trots att man faktiskt befinner sig mitt i det. vi bodde precis på stranden och att få vakna till vågornas brus är ju som ni säkert kan föreställa er oslagbart. det enda negativa med venice är väl alla uteliggare som härjar kring stranden på kvällar och nätter. ludde verkade inte ha problem med det, men jag tycker sådant är obehagligt. och hemskt.

det positiva med att vara jetlaggad är ju att man kan ta tillvara på de tidiga mornarna. vilket vi också gjorde (hela resan dessutom, haha). vi vaknade innan solen gick upp och när den gjorde det knöt vi på oss löpardojjorna, antinen för en (den enda) löptur eller för att bara promenera längs den fantastiska stranden och suga in los angeles. ingen av oss har ju haft någon semester i sommar, så dessa första dagar på stranden var verkligen bra för att försöka komma ner i varv. vi promenerade längs strandpromenaden bort till santa monica pier varje morgon. på vägen tillbaka köpte vi med oss iskaffe och bagels till stranden. ja, det är svårt att jämföra med den torra knäckemackan här hemma (även om den faktiskt var efterlängtad i slutet av resan!). jag upptäckte dessutom att man tydligen kan ta etthundrafemtioelva bilder på palmer utan att bli mätt på det. herregud, så vackra!

det är alltså väldigt lätt att drömma sig tillbaka till dessa mornar när man här hemma vaknar upp till totalt mörker, kyla och oftast regn. men det har väl sin charm det också antar jag. idag råkade vi sova till kl 11, vilket aldrig händer, så snart kanske vi får bukt med jetlaggen. hoppas jag iaf. nej, nu är klockan över ett och jag sitter fortfarande i pyjamas. ska ner en sväng på stan och fixa en liten present till den nyligen blivna sexåringen (Zoe) och i eftermiddag åker vi ut till Askim och hänger med kusinerna där.

fortsättning på vår resa kommer... 
hoppas ni har en fin lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar